Design for Change: Proiect Independent sau Integrat în Programa Școlară?

Design for Change: cum funcționează mai bine? Ca proiect de sine stătător sau integrat în programa școlară

Acestea au fost câteva dintre întrebările pe care ni le-am pus la începutul drumului și la care am încercat să răspundem în cele 9 luni de implementare a Pilotului Design for Change (DfC).

Pentru a testa aceste variante, am împărțit grupul de 24 de profesori în două: unii au aplicat metodologia DfC ca proiect independent, în timp ce alții au integrat-o în programa școlară, adaptând-o în funcție de materie și de obiectivele de învățare.

Cum arată Design for Change integrat în programa școlară

Mihaela are 15 elevi de clasa a III-a pe care îi știe implicați și deschiși către noi provocări. A decis să folosească metodologia la orele de Limbă și Literatură Română, ținând cont de planificarea de la începutul anului școlar, de unitatea de învățare și de competențele specifice.

În felul acesta, fiecare unitate nouă le-a adus copiilor o provocare diferită din procesul propus de Design for Change.

La unitatea ,,Bună purtare” în cadrul lecției ,,Regulile sunt reguli” de James Roy, am prezentat proiectul cu ajutorul unui joculeț și a metodei brainstorming, urmărind competențele specifice. 

Pentru primul pas, Simte, elevii au primit ca temă exercițiul ,,Fii un bun cartograf!”. Ei au identificat câteva probleme și necesități în cadrul unității școlare. 

Una dintre probleme a fost faptul că se vorbește urât în școală și că unii elevii sunt agresați. ,,Eu pot” să schimb ceva? Cu siguranță, DA, au răspuns elevii.

Când și-au imaginat cum ar putea arăta universul lor școlar diferit, cei 15 elevi de 8 și 9 ani au propus o lecție sub formă de joc de rol pe care o vor susține în fața colegilor mai mari și mai mici, sperând astfel să se îndrepte comportamentele indezirabile. 

La pasul 3 – Acționează, ”copiii au decis să pregătească un afiș și să scrie câte un îndemn, apoi să prezinte în fața elevilor mai mici cu ajutorul unui joc de rol un comportament indezirabil, care ulterior se transformă într-unul dezirabil. Ei au jucat rolul de agresori, agresați și martori”.

Iar apoi, a venit ziua cea mare, când au prezentat munca lor!

Implicarea a fost maximă din partea elevilor, au compus chiar și un scurt cântecel. După prezentare, a avut loc reflecția. Elevii spectatori au fost întrebați cum s-ar simți dacă ar fi în situația de a fi agresați, agresori sau martori. 

Au răspuns întrebărilor, au dat exemple pozitive în ceea ce privește comportamentul și avem încredere că vor fi numai comportamente dezirabile. Impactul a fost unul real asupra tuturor, actori și spectatori, deci așa cum au spus la început ,,Eu pot!” au spus și la final.

Alt context, tot clasa a III-a, dar de data aceasta la Limba Engleză 

Simona are 26 de elevi cu care se întâlnește săptămânal la ora de Limbă Engleză. Îi place să stârnească curiozitatea elevilor ei și a văzut rapid cum ar putea integra metodologia Design for Change în ceea ce făcea deja la clasă. 

Primul pas, simte, a fost puțin diferit la noi. Unitatea pe care o parcurgeam avea la vocabular elemente de îmbrăcăminte și vreme. 

Au evidențiat elementele de vocabular din unitatea studiată care au legătură cu vremea și cu articolele vestimentare, iar apoi au remarcat o serie de probleme cu care se confruntă ei și colegii lor, decizând că este foarte important pentru toți să știe cum să se îmbrace în funcție de condițiile meteo.

Vremea poate fi un factor bulversant chiar și atunci când nu ai 8 ani și înveți cum se spune într-o altă limbă că vrei să te îmbraci în pantaloni scurți pentru că afară este cald, sau că ai nevoie de cizme de cauciuc pentru că plouă. 

Când au început să își imagineze ce pot face să rețină cu toții mai bine elementele de limbaj, dar și să știe întotdeauna cu ce să se îmbrace în funcție de vreme, cartonașele despre viețuitoare le-au dat o idee. 

Ei au hotărât să creeze un joc ale cărui imagini să fie desenate de ei, pe niște cartonașe. Au desenat cartonaje plecând de la cuvintele pe care le-au scris într-un moment anterior pe tablă și care se refereau la vreme și la articolele de îmbrăcăminte. 

După ce au creat cartonașele, la Acționează, au scanat și salvat imaginile pe laptopul clasei, iar cu ajutorul platformei Wordwall au creat propriul lor joculeț, pe care l-au trimis către colegii lor tot de clasa a III-a.

Jocul copiilor poate fi găsit aici: https://wordwall.net/resource/71633928/english/weather-and-clothes 

Două exemple de bine ce ne-au adus mai aproape de Aripa Schimbării

Fie că vorbim despre un joculeț care ne arată cum e mai bine să ne purtăm, sau despre altul care ne aduce mereu aminte cu ce să ne îmbrăcăm în funcție de vreme, Design for Change a creat spațiul necesar la clasă prin care cei mici să învețe și în același timp să contribuie activ la acest proces, în cadrul materiei predate. 

Atât Limba și Literatura Română, cât și Limba Engleză au devenit mai interesante, mai dinamice având în centrul lor creativitatea elevilor. 

Prin Aripa Schimbării, aducem școala mai aproape de elevi și de potențialul lor, încurajând pașii mici care pot duce la schimbări mari. 

Aripa Schimbării are nevoie de susținere

În toamna aceasta vrem să trimitem un grup de elevi împreună cu un profesor să povestească despre reușitele lor la Summitul Global I CAN organizat de Design for Change și să pregătim o nouă generație de cadre didactice care sunt gata să cultive curajul a peste 500 de elevi. 

Aripa Schimbării are nevoie de fiecare dintre noi. Are nevoie de tine. 

Donează acum.