
Reziliența tinerilor și puterea de a acționa
Forumul Inițiativelor Tinerilor și puterea de a acționa – putere care vine, uneori, din capacitatea de a înțelege și a te adapta.
Ce îi face pe tineri să fie pregătiți pentru provocările viitorului? Cum își pot construi încrederea că pot face o schimbare în jurul lor? Pentru noi, răspunsul stă în reziliență – în capacitatea de a înțelege, de a se adapta și de a găsi soluții, indiferent de context.
În perioada 10 februarie – 10 martie, ne-am alăturat Forumului Inițiativelor Tinerilor, un demers dedicat dialogului și implicării civice a tinerilor din România. Am fost prezenți în trei orașe, unde am organizat ateliere pentru 164 de tineri, explorând împreună relația dintre emoții, luarea deciziilor și implicarea activă în comunitate.
Pentru noi, a fost o oportunitate de a înțelege ce îi preocupă pe tineri, cum își văd viitorul și ce îi motivează să acționeze.
Cum am lucrat cu tinerii?
Pentru a ajunge la ei, am creat ateliere interactive, adaptate fiecărui grup. Am abordat teme precum sănătatea mintală, relațiile interpersonale, participarea activă și gândirea critică.
- La Ploiești, am folosit o abordare gamificată, care le-a oferit tinerilor un spațiu sigur pentru a explora dinamica relațiilor și modul în care iau decizii. Printr-un exercițiu anonim, au avut ocazia să își exprime preocupările și să contribuie activ la direcția discuției.
- La Pitești, accentul a fost pus pe valori și convingeri personale. Printr-o combinație de exerciții de auto-reflecție și studii de caz, participanții au analizat modul în care experiențele lor influențează percepția realității și relațiile cu ceilalți.
- La Youth Hub, voluntarii MeRAAki au explorat impactul emoțiilor asupra relațiilor interpersonale. Discuțiile au fost ghidate de un specialist și au vizat gestionarea emoțiilor și conștientizarea influenței acestora asupra relațiilor cu familia, prietenii și colegii.
- Cu studenții de la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, am analizat cum biasurile cognitive influențează percepția realității. Un exercițiu de role-play a deschis discuții despre manipulare și gândire critică, arătând cât de important este să analizăm sursele de informație și să punem întrebările potrivite.
Ce au descoperit tinerii?
Fiecare grup a avut propria dinamică, iar tinerii au intrat în ateliere cu așteptări diferite. Unii și-au dorit soluții concrete pentru gestionarea relațiilor, alții au fost interesați de modul în care pot lua decizii mai informate.
Adolescenții au descoperit că procesul de învățare nu înseamnă doar a primi răspunsuri, ci și a-ți pune întrebările potrivite. Studenții au fost surprinși de cât de ușor pot fi influențați în procesul de luare a deciziilor și au conștientizat importanța analizei critice în interacțiunile zilnice.
Reziliența se construiește prin experiență, reflecție și acțiune. Prin acest demers, ne-am dorit să oferim tinerilor mai mult decât un cadru de discuție – am creat un spațiu în care să își analizeze propriile convingeri, să își dezvolte încrederea în sine și să învețe să acționeze în mod conștient.
Pentru RAA, educația socio-emoțională este esențială în lucrul cu tinerii. Vom continua să sprijinim dezvoltarea rezilienței, a gândirii critice și a implicării active, oferindu-le tinerilor instrumentele necesare pentru a-și construi propriul viitor.