Design for Change România
Context
Într-o lume plină de provocări, un adult care crede cu tărie în potențialul fiecărui copil poate face o diferență imensă în viața acestora.
Se deschide astfel un univers de posibilități în care copiii se simt încurajați să-și exploreze pasiunile și să-și dezvolte talentele.
"Poate fi o călătorie minunată în care ei învață că nu există limite, că efortul și perseverența îi pot conduce către succes", mărturisește Oana Pășălan, coordonatorul proiectului.
Într-un context marcat de angajamentul pentru o educație eficientă și relevantă, Romanian Angel Appeal (RAA) se alătură misiunii globale care a ajuns deja în peste 70 de țări și care se concentrează pe dezvoltarea abilităților esențiale pentru viitorul copiilor, precum empatia, creativitatea și rezolvarea problemelor.
Design for Change (DfC) oferă o serie de avantaje semnificative pentru profesori, elevi și comunități, printre care se numără:
- Încurajează gândirea creativă: Metodologia DfC pune accentul pe dezvoltarea abilităților de gândire critică și creativă prin abordarea problemelor comunității și dezvoltarea de soluții inovatoare pentru acestea. Elevii sunt încurajați să folosească imaginația pentru a găsi soluții ingenioase, pe care mai apoi le pun în aplicare.
- Promovează empatia și conștiința socială: Prin implicarea în proiecte care vizează rezolvarea problemelor din comunitate, elevii dezvoltă empatie și conștiință socială, înțelegând mai bine nevoile și provocările celor din jur, fiind motivați să facă o diferență pozitivă în viața altora.
- Încurajează colaborarea și lucrul în echipă: DfC implică adesea lucrul în echipă și colaborarea între elevi pentru a dezvolta și implementa soluții. Prin promovarea abilităților de comunicare, negociere și lucrul în echipă, elevii sunt pregătiți pentru viitor.
- Crează oportunități de învățare experiențială: Prin abordarea practică și experiențială a învățării, DfC oferă elevilor oportunități de învățare autentică și semnificativă. Elevii învață prin a face, explorând și experimentând în mod activ problemele și soluțiile.
- Crește încrederea și sentimentul de auto-eficacitate: Prin observarea impactului pozitiv al acțiunilor lor asupra comunității, elevii își dezvoltă încrederea în propriile capacități și sentimentul de auto-eficacitate. Aceasta îi motivează să fie mai implicați și mai dedicați în activitățile lor.
- Contribuie la construirea unei comunități mai unite și mai responsabile: Prin implicarea activă a elevilor în rezolvarea problemelor comunității, fiecare membru se simte parte a unei echipe și este motivat să contribuie la binele comun.
Obiective
De când Romanian Angel Appeal a devenit partener Design for Change în România în 2022, pachetul de formare a fost tradus în limba română, iar o versiune în limba română a site-ului DFC a fost creată.
Mai mult decât atât, metodologia a fost testată în patru școli din mediul rural, cu 4 profesori și grupuri mixte de copii de la clasele IV la VI.
Aceste inițiative demonstrează angajamentul nostru continuu pentru aducerea schimbărilor pozitive în educația românească și în comunitățile din care facem parte.
Seriile de întrebări ridicate după testarea metodologiei în 2023, precum sustenabilitatea aplicării ei la clase mixte sau simple, curriculumului opțional, în clasele primare sau gimnaziale, dar și capacitatea metodologiei de a deveni captivantă pentru elevi și profesori, au ghidat direcția noastră în anul 2024.
În acest an, ne propunem să implementăm metodologia DfC atât în mediul formal, cât și în cel informal, alături de 24 de profesori din minim 12 școli, cu scopul de a crește competențele și motivația comunității școlare de a lucra împreună în mod intenționat pentru un bine comun.
Proiectul va fi implementat în diverse medii iar rezultatele obținute vor fi reflectate într-un raport exhaustiv, care va servi ca bază pentru diseminarea și utilizarea lor în dezvoltare, strângere de fonduri și activități de advocacy.
Timp de zece luni ne vom dedica validării unei intervenții testate pentru copiii implicați, vom crea și instrui o comunitate de profesori capabili să ofere suport eficient copiilor în identificarea și rezolvarea de probleme.
În final, toate aceste eforturi vor contribui la implicarea activă a copiilor în construirea unei comunități mai fericite și mai sănătoase.
Povești
Într-o școală prahoveană în care lucrăm, 31 de elevi nu și-au lăsat învățătoarea să renunțe, chiar dacă obstacolul pe care îl aveau de înfruntat era prea mare. Profesorii inspirați de elevii lor, ca Anca, au văzut ce diferență poate face implicarea copiilor.
După un proces în care au luat universul lor la analizat și s-au întrebat ”Ce probleme mă afectează pe mine la școală în fiecare zi?”, elevii au construit Banca Prieteniei, un loc unde să se împace după certuri și să se bucure de joacă împreună.
Clasa Ancăi este una dintre cele douăzeci alături de care lucrăm să creăm un model de bine la clasă, de cum poți face lucrurile diferit și cum poți crea în școală acel mediu care îi încurajează pe cei mici să fie atenți, implicați, să ia inițiativă și să aibă curajul de a face, de a rezolva, de a acționa.